Om Magnus Mellin
Tidigt 90-tal. Samtidigt som Nirvana slog igenom pÃ¥ bred front med ”Smells like teen spirit”. DÃ¥ kom jag i kontakt med Internet för första gÃ¥ngen.
Det var en ganska osexig upplevelse. Ungefär som i kultfilmsklassikern ”Wargames”, grön text pÃ¥ ännu grönare bakgrund, märkligt högljutt modem som pep frenetiskt och allt gick lååååångsamt. En stor skillnad dock, i ”Wargames” hade de kul och spelade spel. Internet anno 1990-tal var en fruktansvärt trÃ¥kig historia. Men det spelade ingen roll. Jag var kär direkt och greppade, nÃ¥gorlunda i alla fall, att detta kommer att förändra allt. Ännu mer tydligt blev det kort därefter, när jag fick bekanta mig med det grafiska nätet, att surfa pÃ¥ world wide web.
20 år senare. Allt är uppochnedvändavärlden. I alla fall om man jämför med Den Gamla Trygga Världen som gungade i takt till Nirvana. I dag råder kaos.
Kaoset handlar inte så mycket om nätet som kommunikationskanal, det var länge sedan fokus låg där.
I dag det handlar om helt nya spelregler för företagen, krav frÃ¥n konsumenterna, nya sätt att producera fysiska produkter, nya sätt att hitta – och ge – finansiering, nya sätt att se pÃ¥ mÃ¥lgrupper, produkter… ja, allt. Kort sagt, inget är sig likt. Allt är ganska obekvämt.
FörstÃ¥s är detta kaos mest jobbigt för de som traditionellt sett kontrollerat affärerna i Sverige – företagsledare i pyjamasskjortor och röda slipsar, konsulter frÃ¥n amerikanska bolag som heter ett eller flera efternamn, investerare i marmorpalats, branscher som haft mer eller mindre monopol – stÃ¥r nu pÃ¥ gungande mark. En läskig känsla. För mÃ¥nga. För pÃ¥ andra sidan finns de som tänker nytt, gör pÃ¥ helt nya sätt, ifrÃ¥gasätter gamla regler och trampar upp nya spÃ¥r. För dem är affärsrevolutionen helt naturlig. Och efterlängtad.
Det bästa, eller värsta beroende på vem du frågar, är att detta bara är början.
Mitt i det här står jag. Magnus Mellin. En helt vanlig kille från Borlänge. Född 1972, sedan 1997 boendes i Stockholm, nuförtiden på Södermalm.
Jag har hela mitt yrkesliv jobbat med mediekanaler. Tidningar, tidskrifter, radio, tv men de senaste 16 åren bara med nätet.
Mitt fokus har legat pÃ¥ att hitta nya sätt att göra affärer, skapa lönsamhet, hjälpa företag – och ibland även privatpersoner – att bli framgÃ¥ngsrika och tjäna pengar pÃ¥ digitala kanaler. Att hjälpa dem att transformera sin verksamhet, sina organisationer och ibland även sina kunder till de nya spelreglerna, det nya affärslandskapet, den nya affärslogiken.
Det har varit en lång resa. Och lärorik. Och mitt syfte med den här bloggen är att sammanfatta mina bästa tips och lärdomar från min resa. Kanske till och med komma med några nya också. Kanske.